Математичне моделювання(9 клас)
Мета:
навчальна: поглиблення та розширення
сприйняття учнями теми
« відношення і пропорція»;
розвивальна: сформувати
вміння застосовувати набуті знання до розв’язування практичних задач; розкрити міжпредметні
зв’язки математики з іншими навчальними предметами, вміння організовувати навчальну працю; вміння застосовувати отримані знання
у нестандартних ситуаціях.
виховна:виховання
самостійності, працьовитості, творчого ставлення до навчання.
Очікуваний
результат: учні повинні
продемонструвати вміння самостійно застосовувати набуті знання для
розв’язування задач.
Тип уроку: систематизація
та узагальнення знань і вмінь.
Девіз уроку: «Знання
тільки тоді чого-небудь варті, якщо їх можна застосувати на практиці».
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний етап
Вступне слово вчителя. Що поєднує між собою рух транспорту і кулінарію, виготовлення сплавів і
розчинів, малярні роботи і креслення карт? Хто вивчав математику в 6 класі, той
впевнено відповість: «Відношення та пропорції».
Повідомлення
теми та мети уроку.
ІІ. Розв’язування
задач на застосування понять відношення та пропорції
1.
Відношення та пропорції в побуті
Задача 1. Для
виготовлення квіткової суміші використовують 4 частини дернової землі, 2 частини
листової землі, 1 частину річного піску. Скільки кілограмів землі кожного виду
необхідно взяти, щоб одержати 35 кг суміші?
Задача 2. Для
виготовлення вишневого варення беруть 2 частини цукру і 3 частини ягід. Скільки
кілограмів цукру і скільки кілограмів ягід треба взяти, щоб дістати 10 кг
варення, якщо відомо, що під час варки його маса зменшується в 1,5 раз?
Концентрація
розчину називається число, яке показує, яку частину маси розчину складає
розчинена речовина. Концентрацію зазвичай виражають у відсотках.
Задача 3. Концентрація
оцтової есенції становить 80%, концентрація
столового оцту – 9%. Скільки грамів води необхідно додати до 180г оцтової
есенції, щоб отримати столовий оцет?
Задача 4 (експериментальна). Одному з учнів пропонується склянка чаю та цукор.
Необхідно з’ясувати , за якої концентрації цукру він вважає чай солодким.(Учень
проводить експеримент і розв’язує задачу на дошці. Решта учнів – у зошитах).
2.
Відношення та пропорції в курсі хімії (цю частину
проводить учитель хімії)
Хімія – це наука про речовини та їх
властивості. Нас оточують фізичні тіла, а кожне тіло складається з речовин. У
хімії склад речовини виражається мовою, в основі якої лежать символи хімічних
елементів. Наприклад, найпоширеніша речовина на Землі – вода, хімічною мовою
записується так: H2O.
Хіміки
не тільки вивчають властивості різних речовин, перетворення, які відбуваються з
речовинами, а й розв’язують багато економічних проблем. Для їх розв’язування
потрібні знання з математики.
Багато
хімічних задач розв’язуються за допомогою пропорції, яку ви щойно вивчили.
Демонстрація
досліду №1
Взаємодія
цинку з хлоридною кислотою.
Zn+2HCl→ZnCl2
+ H2↑(газ водню).
Який
об’єм газу водню виділиться, якщо в кислоту помістити шматочок цинку масою
130г?


х =44,8.
Відповідь. H2=44,8л.
Демонстрація
досліду № 2
Утворення
осаду під час взаємодії хлоридної кислоти й аргентуму нітрату.
HCl+AgNO3=AgCl↓+HNO3.
HCl+AgNO3=AgCl↓+HNO3.


Відповідь.m(AgCl)=287.
3 Відношення та пропорції у курсі фізики
(цю
частину уроку проводить учитель фізики)
Фізика
вивчає природні явища , які відбуваються за певних закономірностей.
Задача. У
нас є маленький кубик із заліза(демонструє кубик). Необхідно знайти масу
залізного кубика, ребро якого дорівнює 1 м.
Розв’язання. Обидва
кубики виготовлені з однієї й тієї ж речовини - заліза. Однією з фізичних
властивостей будь-якої речовини є її густина, тобто відношення маси речовини до
її об’єму.
За
допомогою зважування знайдемо масу маленького кубика. Вона дорівнює 1000г.
Виміряємо довжину ребра цього кубика та знайдемо його об’єм:
а=5 см, V=125cм3 .
Отже,
густина заліза дорівнює

Об’єм
великого кубика дорівнює 8 000 000 см3. Нехай маса цього
кубика дорівнює х г. маємо пропорцію:


Х=64000000.
Отже,
маса залізного кубика з ребром 2 м дорівнює
64 000 000г або 64т.
Відповідь.
64т.
4 Відношення та пропорції в курсі біології
Цікаві
факти. Що ми знаємо про людину?
Чи
знаєте ви, що….?
·
Матеріал кістки у
30 разів міцніший від матеріалу цеглин , у 2,5 рази міцніший від граніту.
Велика гомілкова кістка при вертикальному навантаженні витримує навантаження у
1560 кг.
·
Для пережовування
хліба потрібне зусилля, яке чинить маса 25 кг, смаженої телятини – 15 кг.
·
Свіжий відбиток
пальця має масу близько 1/100000 частину грама. Він складається з води , жирів
, білків і солей , що їх виділяє шкіра.
Задача. за
хвилину через мозок протікає близько 750 мл крові. Скільки крові протікає через
мозок зо добу ?
Ковток
води – це багато чи мало? Вимірювання засвідчили , що чоловік проковтує в
середньому 21 мл рідини , а жінка на 1/3 менше. Скільки ковтків роблять за добу
чоловіки та жінки?(при вживанні 2 л рідини)
IV. Підбиття підсумків уроку
Підбиваючи
підсумки уроку, вчитель ще раз звертає увагу на девіз уроку й пропонує учням прокоментувати
його зміст.
V. Домашнє завдання .
Лінійна функція. Графік лінійної функції та її властивості.
Мета:
навчальна: сформувати поняття лінійної функції,
формувати вміння будувати графік лінійної
функції на заданій області визначення, виділити основні властивості
лінійної функції
розвивальна:розвивати спостережливість,
кмітливість, уміння опрацьовувати графічну інформацію;
виховна:виховувати відповідальність,
упевненість у своїх навичках.
Очікувані результати:повинні знати, яку функцію називають
лінійною , що графіком лінійної функції є пряма , формулювати властивості
лінійної функції.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку.
1 Організаційний етап.
2 Перевірка домашнього завдання.
Математичний диктант.
1 Для виразу у=4х-5 запишіть аргумент і функцію.(1 бал)
2 Знайдіть область визначення функції:
а) у= х¸5;
б) у=(х-5)¸х;
в) у = х.(3 бали)
3 Функцію можна задати за допомогою
…..(2 бали).
4) запишіть формулу , що виражає
залежність між стороною квадрата а та його периметром Р .
3 Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Задача 1. Маса одного метра дроту
дорівнює 50г , а котушки без дроту -200г. Знайдіть масу котушки з дротом
,якщо довжина намотаного на ній дроту дорівнює х метрів. Відповідь: m=50X+200.
Задача
2. Маса порожньої бочки
дорівнює 30кг , а густина бензину – 0,8. Знайдіть масу
бочки з бензином , якщо в бочці V літрів
бензину.
Відповідь: m=0,8V+30.
4 Вивчення нового матеріалу.
Означення : Лінійною називають функцію, яку можна
задати формулою виду y=kx+b , де х - незалежна змінна(аргумент), а k і b -
задані числа.
розглянимо дві лінійні функції у=2х - 3 і у=-0,5х+2.( на плакаті )
запитання до класу(відповідь записуємо в зошит):
Що є графіком кожної з розглятух
функцій ?
Графіком кожної ліної фукції є пряма. Графік
лінійної функції є водночас графіком деякого лінійного рівняння з двома
змінними. оскільки графіком лінійної функції є пряма, для побудови досить знати
координати двох точок. Щоб побудувати графік фукції у= -2х+3, досить скласти
таблицю для двох будь-яких значень аргументу
х
0 2
у
3 -1
Позначивши на кординатній площині точки
(0;3) і (2;-1), проведемо через пряму. Ця пряма є графіком функції у=
-2х+3.
Розглядаємо окремі випадки лінійних
функцій (записуємо в зошиті.)
Якщо k=0, то у=b побувати графік
функції у=3.
Якщо k не дорівнює 0 і b=0 то y=kx -
таку функцію називають прямо пропорційністю.
Завдання.
Побудувати графіки функцій у=4х-3; у=4х; у=4х+2.
Запитання до класу. Як розміщені графіки функцій? (Графіки
паралельні.)
Запитання до класу.коли ж графіки лінійних функцій будуть
паралельні ? ( Якщо лінійні фукції задані рівняннями виду y=kx+b , y=kx , y=kx-b.)
Закріплення навчального матеріалу. Робота за
підручником.
Підбиття підсумків.
•
Що нового ви почули на уроці?
•
Які питання теми були для вас менш
зрозумілими?
Домашнє завдання.
Десяткові дроби. Розв’язування задач
і вправ
Мета:
навчальна: закріпити навички учнів над десятковими
дробами.
розвивальна: розвивати навички усної лічби учнів,
логічне мислення.
виховна: прищеплювати любов до математики;
виховувати в активність та самостійність.
Очікувані результати: учні повинні продемонструвати вміння самостійно застосовувати знання , набуті
під час вивчення теми , до розвязування задач.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань,
умінь і навичок.
МАТЕМАТИКА - ЦЕ МОВА , ЯКОЮ ГОВОРЯТЬ УСІ ТОЧНІ НАУКИ.
(М. Лобачевський)
НЕМОЖЛИВО БУТИ МАТЕМАТИКОМ, НЕ БУДУЧИ ПОЕТОМ У ДУШІ. (С. Ковалевська.)
Хід уроку.
1 Організаційний.
Сьогодні ми побуваємо в країні десяткових дробів, повторимо правила
виконання дії над ними. Подивимось наш маршрут подорожі.
1. Усна лічба.
2. Кмітливість.
3.
Рівність.
4. Геометрична.
5.
Уважність.
6.Точні обчислення.
2. Розв’язування задач і вправ. (вироблення практичних навичок учнів)
Щоб отримати завдання потрібно
розгадати загадку;
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах
І ціни не підбереш.(Знання)
2,5:0,5 2,8:7 4,9:7 5,4:9 4,5:0,5 3,2:4
+2,3 *5 + 7,8 *6 +11,5 *1,1
*10 -0,9 *5,3 +17,8 *6 :2
-7,9 +2,4 -0,5 -3,8 -5,6 +3,9
65,1 4 3 17,6 68,8 4,34
Щоб отримати наступне завдання потрібно розшифрувати ребуси:
100ЛЯР СЗЖ
Е100НІЯ 100РОНА 7 'Я
Розвяжіть приклади, записані на картках,
переставте місцями і прочитайте слово.
840 8,4*100 н
38,4 3,84*10 ї
1,09 5,365-4,275 а
11,61 6,48+5,13 у
6,5 2,4+4,1 а
2,11 3,28-1,17 к
380 3,8*100 р
(Україна)
3. Розв’яжіть рівняння.
а) (40,73-х)¸5,9=4,7; х=13
б) 3,5(х-8,38)=16,17; х=13
в) 4,9+(х - 11,5)=6,4. х=13
Дюжина - це число 12,яке зручне для розрахунків, оскільки воноділиться
без остачі на 1, 2, 3, 4, 6, 12. А число 13 ділиться лише на 1 і 13, тому його
називають "чортовою дюжиною". Число 13 марновірні люди вважають
нещасливим. вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В
Англії не має трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з
числом 13.
Для
наступного завдання потрібно скласти вирази.
Використовуючи три рази число 2,
скласти вираз значення якого дорівнює:
6
(2+2+2; 2+2*2)
8
((2+2)*2)
3
(2:2+2)
1
(2-2:2)
Задача. Довжина прямокутного паралелепіпеда
дорівнює 80 см. Його ширина становить 60% довжини і 40% висоти. Знайти об’єм
паралелепіпеда.
1)
80:100*60 = 48 (см) - ширина;
2)
48:40*100=120 (см);
3)
V=abc; V=80*48*120=460800(см2)
Потрібно дати відповідь на запитання.
1)
Електропоїзд їде зі сходу на захід зі швидкістю 60км/год. У тому ж напрямку зі сходу на захід
дме вітер , але зі швидкістю 50 км/год. Куди відхиляється дим поїзда? (електропоїзд не має диму)
2) У сім’ї в кожного з шести братів є
по сестрі. Скільки дітей у цій сім’ї?
3) Півень, стоячи на одній нозі, важить
5 кг. Скільки він буде важити, якщо стане на дві ноги?
4) Юрко зібрав 6 кг паперу, а Тарас у
два рази більше. Скільки кілограмів паперу зібрав Богдан? (Невідомо)
5) Який знак потрібно поставити між
числами 8 і 9,щоб отримати число більше за 8, але менше за 9? (Кому)
Підсумок уроку.
•
Як зміниться частка, якщо ділене
збільшити в 5разів?
•
Дільник збільшити в 5 разів?
•
Ділене зменшити в 10 разів?
•
Як зміниться частка, якщо ділене і
дільник збільшити в 100 разів?
Домашнє завдання.
Тема: Прямокутник.
Мета:
Навчальна: дати
означення прямокутника, довести його ознаки та властивості; навчити учнів знаходити
прямокутник серед інших чотирикутників, розв’язувати нескладні задачі,
застосовуючи властивості та ознаки прямокутника.
Тип
уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.
Перевірка домашнього завдання
II.
Організаційний момент
III.
Формулювання мети і задач уроку
IV.
Актуалізація опорних знань учнів
Питання класу
1.
Чи можуть усі
кути паралелограма бути: а) тупими; б) гострими; в) прямими?
2.
Що можна
сказати по кути паралелограма, якщо один з його кутів-прямий? Накресліть
паралелограм, що задовольняє подану умову.
3.
Чи знайома вам
ця фігура? Як називається цей чотирикутник?
V.
Вивчення нового матеріалу
Означення прямокутника
Учні намагаються самі дати означення
прямокутника: прямокутник – це паралелограм, у якого всі кути прямі.
Питання класу
·
Чи можна в
означенні прямокутника замінити слово «паралелограм» на слово
«чотирикутник»?(Так.)
Ознаки прямокутника
Ознаки прямокутника можна розглянути у
формі задач на доведення, які розбираються колективно та записуються учнями в
зошитах.

Задача
1. Якщо в паралелограмі всі кут рівні, то цей паралелограм – прямокутник.
Доведення
Сума кутів паралелограма (рис. 1)
дорівнює 360°. Оскільки кути
рівні, то кожний з них дорівнює: 360°:4=90°. Отже, у даному паралелограмі всі кути прямі. За означенням такий
паралелограм є прямокутником.
Задача
2. Якщо в паралелограмі один кут прямий, то цей паралелограм – прямокутник.
Доведення
Якщо один із кутів паралелограма прямий
(рис. 2), то кут, протилежний йому, теж є прямий(за властивістю протилежних
кутів паралелограма), а сусідній дорівнює: 180°-90°=90°. Отже, у даному
паралелограмі всі кути прямі. Тоді за означенням він прямокутник.
Задача
3. Якщо в паралелограмі діагоналі різні, то цей паралелограм – прямокутник.
Нехай ABCD (рис. 3) – паралелограм, у якого діагоналі AC і
BD рівні. Розглянемо трикутники ABD і DAC. DA – спільна сторона; AB=CD
як протилежні сторони паралелограма; AC=BD за умовою. Отже, D ABD=DDAC за трьома сторонами. Звідси ÐA=Ð D, які є кутами,
прилеглими до сторони AD
паралелограма ABCD. Таким чином, за
властивістю кутів, прилеглих до однієї сторони паралелограма, ÐA+Ð D=180°. Звідси ÐA=ÐD=90°. За властивістю кутів протилежних кутів паралелограма ÐC=ÐA=90°, ÐB=ÐD=90°, тобто в паралелограмі всі кути прямі. Отже, даний паралелограм –
прямокутник.
Задача
4. Якщо в чотирикутнику три кути прямі, то цей чотирикутник – прямокутник.
Доведення
Оскільки сума кутів чотирикутника дорівнює 360° і три з них по 90°(рис. 4), то й четвертий дорівнює 90°. Отже, у даному чотирикутнику протилежні кути рівні. Він
є паралелограмом за ознакою, а оскільки в цьому паралелограмі всі кути прямі,
то він прямокутник за означенням.
Учитель підкреслює, що умови задач 1 – 4, які були доведені,
є ознаками прямокутника.
Питання класу
1. Чи є правильним твердження, що кожний паралелограм є
прямокутником?(Ні.)
2. Чи є правильним твердження, що кожний прямокутник є
паралелограмом?(Так.)
3. Які властивості має прямокутник?
Учні перелічують відомі їм властивості паралелограма.
Властивості прямокутника
1. Протилежні сторони прямокутника рівні.
2. Діагоналі прямокутника діляться точкою перетину навпіл.
3. Усі кут прямокутника – прямі.
Задача. Доведіть, що діагоналі прямокутника рівні.
Доведення
Розглянемо прямокутник ABCD (рис. 5) і в ньому трикутники BAD і CDA. ÐA=ÐD=90°, AB=CD (протилежні сторони
паралелограма), AD – спільна сторона.
Отже, DBAD=DCDA, звідси BD=AC, що й треба було довести.
Таким
чином, прямокутник має всі властивості паралелограма і, крім того діагоналі рівні.
VI.
Закріплення нових знань учнів
Задача 1. У прямокутнику ABCD(рис.
6) точка К – середина сторони AB, ÐCKD=90°. Знайдіть сторони прямокутника, якщо його периметр
дорівнює 36 см.
Задача 2. Доведіть, що в прямокутному трикутнику медіана,
проведена з вершини прямого кута, дорівнює половині гіпотенузи.
Немає коментарів:
Дописати коментар