понеділок, 30 листопада 2015 р.

Опис досвіду роботи


ОПИС  ДОСВІДУ РОБОТИ.
МАТЕМАТИКУ НЕ МОЖНА ВИВЧИТИ,СПОСТЕРІГАЮЧИ, ЯК ЦЕ РОБИТЬ СУСІД!

Сьогодні, коли падає престиж освіти і науки, доводиться багато часу приділяти на те ,щоб переконати учнів у необхідності вчитися. Сьогодні для багатьох складається безвихідна ситуація і доросла людина запитує себе: для чого ж було вчитися? Таке саме питання тепер виникає і в учня: навіщо вчитися?
Математика завжди вважалась нелегкою наукою, а сьогодні викладати цей предмет особливо важко, оскільки в суспільстві побутує думка, що умієш рахувати гроші – і достатньо. Яка б не була ситуація, які б реформи не відбувалися, потрібно виховувати любов до свого предмета всіма можливими засобами.
Однією з найнеобхідніших умов виховання інтересу до вивчення математики як предмету є розвиток її унікальності, індивідуальності та доступності. Реалізація цього неможлива без правильної мотивації навчання та розвитку інтересу до нього і щоб учень займав активну позицію в процесі навчальної діяльності. Тому основним у моїй роботі є спонукати, а не примушувати і стимулювати  учня робити все із власної волі, з бажанням і радістю.
Ефективність навчальної діяльності залежить насамперед від її мотивації, основу якої становлять потреби, інтереси, потяги, емоції, установки та ідеали особистості. У своїй роботі спираюсь на вікові особливості мотивацій навчання.
У середньому шкільному віці основний мотив – потреба визнання іншими людьми. Вплив здійснюється через оцінку, цікавий матеріал, можливість брати участь у роботі, висловлювання особистої точки зору.
У старшому шкільному віці провідними  мотивами виступають бажання продемонструвати свою неповторність і вступ до іншого навчального закладу.
ü Тому у своїй роботі спираюсь на досягнення попереднього віку , визначити потенційні можливості класу.


Важливе значення для процесу засвоєння знань має емоційно-почуттєва сфера. Емоційні хвилювання (радість, здивування, сум, страх, співчуття) викликані активною позицією вчителя, змістом навчального матеріалу.
Способи мотивації можуть бути різні: постановка проблемного навчального завдання, створення проблемної ситуації, ситуації успіху, повідомлення учням практичної, теоретичної чи соціальної значимості вивченого матеріалу.
  Для створення позитивного мотиву треба показати:
ü    Можливі практичні застосування знань і умінь, що їх набули учні внаслідок вивчення теми;
ü    Цікаві факти з історії, одержання і використання фактів і методів, описаних у темі;
ü    Широке і цікаве  застосування методів і прийомів, які розглядають у даній темі;
ü    Цікаву задачу, софізм і т.п., розв’язання яких стане можливим лише після вивчення даної теми.
З метою формування позитивних мотивів навчальної діяльності використовую  такі методи: словесні, наочні і практичні, репродуктивні і пошукові, індуктивні і дедуктивні, а також методи самостійної навчальної роботи. Наочність підвищує інтерес учнів до питань, що вивчають, допомагає перебороти втому чи негативні відчуття. Практичні роботи також виступають у ролі мотивів активної навчальної діяльності. Проблемно-пошукові методи є надзвичайно цінними у створення позитивних мотивів навчання, особливо для самостійного вирішення учнями. Важливу роль у мотивації навчання виконують методи емоційного стимулювання учнів, які у процесі навчання створюють ситуацію емоційно-моральних переживань.
Для успішного вивчення різних тем математики  використовую ситуації новизни, пізнавальні ігри, навчальні дискусії, суперечності, різноманітні аналогії.
Для учнів з низьким рівнем навчальних досягнень має бути створена на уроці ситуація успіху. Тому  добираю для учнів посильні завдання і обов’язково схвально оцінюю їх роботу , що викликає в учня позитивні емоції, які  стимулюють бажання поглибити знання, правда не завжди.
Для того, щоб сформувати інтерес використовую: дискусії, диспути, метод опори на здобутий життєвий досвід. Проте використання тільки мотивів пізнавального інтересу – недостатнього. Тому розвиваю в учнів мотиви обов’язку і відповідальності у навчанні, а це переконання, позитивні приклади, практичне привчання до виконання вимог, створення сприятливих умов для спілкування, заохочування і пошуку, контроль виконання вимог. На уроці стараюсь створити усі умови, щоб учень зрозумів для чого йому треба вивчити ту чи іншу тему.
На початку уроку учень повинен зрозуміти, що корисного і нового він дізнається на ньому, де може застосувати набуті знання. Для покращення сприйняття  використовую:
1.                Задачі прикладного характеру. Знайти скільки потрібно фарби, щоб покрасити паркан. Скільки потрібно купити бруківки, щоб вкласти на подвір’ї.(малюнок з розмірами додається).
2.                Елементи цікавої математики.
3.                Пізнавальні ігри та ігрові ситуації.
4.                Проводжу нетрадиційні уроки. Оскільки наша школа малокомплектна, в класах по 5-7 учнів, роботу в групах організувати важко, тому практикую роботу консультантів.
5.                Задачі за готовим малюнком та усні вправи.
6.                Задачі-жарти, які дозволяють на уроці відволіктись від одноманітних дій лічби. 
Наприклад : летіли гуси, а назустріч їм гусак: «Доброго дня, 100 гусей!» Йому відповіли: «Нас не сто. От коли б ми, та ще стільки, та півстільки, та четверта частина нас, о тоді разом з тобою нас було б 100». Скільки летіло гусей?  
У ватазі Робін Гуда відібрані у багатіїв гроші ділять так: найстарший бере собі певну кількість монет, а кожний наступний – певну однакову кількість монет меншу, ніж попередній. Робін бере гроші останнім. Одного разу поділили 1950 монет, причому найстарший узяв 200 монет, а Робін бере гроші останнім. Одного разу поділили 1950 монет, причому найстарший узяв 200 монет, а Робін – 60. Скільки підлеглих у Робіна?
7.                Створення ситуації успіху.
8.                Логічні завдання.
Сашко сказав: «позавчора мені було 10 років, наступного року мені виповниться 13 років». Коли в Сашка день народження?
У лісі проводилися змагання з бігу. Обговорюючи його підсумки, одна білка сказала: «Перше місце посів заєць, а другою була лисиця». На що інша білка заперечила: «Заєць посів друге місце, а першим був лось». Пугач на все це зауважив, що у висловлюванні кожної білки одна частина правдива, а інші – ні. Хто посів перше, а хто – друге місце у змаганнях?
9.                Створюю проблемні ситуації.
На уроці, особливо на математиці, потрібно, щоб учні були уважними. Для того, щоб сконцентрувати увагу на дошці, записую любий приклад і через хвилину його стираю, а потім прошу учнів відтворити. Той, хто був уважний, відтворює і тут важливо не лише похвалити, але й оцінити. Кожний уважний учень отримує +1 бал до оцінки. І таке заохочення працює.
В наш час в дітей слабка пам’ять. Для того, щоб покращити, пропоную їм в кінці уроку гру «Відтвори». Показую картинку, яку повинні відтворити. На початках вони помічають лише загальне, а з часом й дрібні деталі, що покращує їх зорову пам'ять.
 При завершенні уроку важливим є вихід учня із діяльності з позитивним власним досвідом і виникненням позитивної установки до навчання. Важливо показати учням їх слабкі місця і доцільно говорити про успіх учнів. 

Немає коментарів:

Дописати коментар